Ned i vekt

Jeg begynte på en kostholdsplan fra ei av coach`ne på CrossFit Verftet 13 mai. Jeg har greid å gå ned en del i vekt selv men nå trengte jeg litt hjelp til videre vekt nedgang. Har veid meg på en inbody vekt som måler fett, muskler, vann osv. På 6 uker har jeg gått ned 4 kg. 3,4 kg i rent fett.

Det går ikke supert fort, men det er helt greit. For et varig vekt tap er det viktig at det går i et jevnt tempo. Den oppfølgingen jeg har begynt på går over 8 uker. Etter det blir det på månedlig basis så lenge jeg føler jeg trenger det. Har to uker igjen på den planen jeg har nå.

Jeg har satt meg som mål med å gå ned 6 kg i løpet av de ukene. Og jeg er på god vei. Så krysser finger for at jeg klare de to kiloene i løpet av de to neste ukene. Har trua.

Har fokus på å få i meg karbohydrater tidlig på dagen og fett på kvelden. Og protein jevnt utover dagen. Grunnen til det at jeg ikke er så aktiv på kvelden. Og det merker jeg fungerer fint for meg. Merker magen har godt av det. Har vært litt løs i magen men nå har det normalisert seg.

Jeg føler meg generelt bedre. Sønnen min har bursdag i 22 juli. Da drar vi ned til Kristiansand og er der i et par dager. Og vil føle meg bra til det. Vil trives bedre i badedrakt i år enn det jeg har gjort tidligere år. Vi er innom dyreparken og badeland når vi er der.

Bilde til venstre er fra da jeg startet på CrossFit Verftet i 2018. Det til høyre er fra fredag. Mye har skjedd med kroppen min side jeg begynte. Så kroppen har endret seg en del til tross for at vektreduksjonen ikke har vært stor.Så man skal ikke bare på vekten. Det har jeg selv erfart.

Mye kan skje inne i kroppen som ikke syns på vekten. Man kan gå ned i fett  uten at det vil syns på vekten. Fordi man kan ha gått opp i muskel masse. Det erfarte jeg på forrige veien. Vekten hadde i rigget seg noe særlig men jeg hadde gått ned i fett og opp i muskel masse. Og det er positivt.

Muskler tar mindre plass en fett og det vil gjøre at man blir slankere. Styrke trening former man kroppen. Så ikke bli skuffet hvis du ikke har gått ned vekt. Ting kan ha skjedd. Du kan ha fått mer muskler og mindre fett. Bruk målebånd eller bruk bilder som jeg har gjort her.

Bilder gir meg bedre visuelt bilde av hva som har skjedd med kroppen. Så neste gang du blir litt frustrert eller skuffa for du ikke har gått ned i vekt, lag deg et før og etter bilde og se fremgang på den måten. 🙂

2 thoughts on “Ned i vekt

  1. Superherlig å trene.
    Og som du sier – man skal ikke fokusere bare på vekten. Muskler gjør at man får strammere kropp 🙂 Og av og til kan man føle at vekten står stille eller rett og slett at man legger PÅ seg………. men det er muskler som er i sving 😀

    Stå på!

    1. Ja det har du helt rett i. Noen opplever å legge på seg når de begynner å trene fordi de begynner å få mer muskler. Ha en fin uke Mette 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *