Burdagstrening og bursdagsmiddag

I dag fyller jeg 41 år. Føler meg litt gammel å skrive det. Jeg startet dagen med en skikkelig svetteøkt. Det var en team 2 økt. 7 runder med 30 Double unders og 20 front squats. Vi deler antallet på to. Vi puttet på vekt for hver runde på front squaten. Så da startet jeg med en lav vekt. Begynte på 15 kg og på siste runde havnet jeg på 40 kg. Svetten renner så sykt om dagen. Det er så varmt klamt for tiden.

Vi hadde 20 minutter til å gjennomføre de 7 rundene. Vi klarte akkurat å gjennomføre før klokken pep. Det var ikke mange sekundene igjen når vi var ferdig. Så det var en god start på denne bursdagen. Fikk en bursdags klem av coachen når jeg kom.

Ble en dusj og litt avslapning når jeg kom hjem. Så gjorde jeg et par små ærender. Hadde tenkt å ta med sønnen min på kino i dag men det var ikke en film som passet for begge så da droppet vi det. Han hadde lyst til å se Pinochio men så fant han ut at den var på italiensk så da ombestemte han seg. Så vi endte opp med å spise pizza på Dolly Dimples.

Vi har gjort det de siste par årene. Så de blir en stille og rolig kveld. Koser meg litt ekstra med smågodt og brus. Har akkurat fått sett den nyeste episoden  til The Rookie. Har du ikke fått med deg den enda så må du se den. Den er så bra. Og morsom.

~Ønsker deg en Riktig god helg~

Fin tur til Kristiansand

Vi dro fra Haugesund på tirsdag den 21 juli kl 6 med kystbussen til Stavanger. Vi måtte vente i en time før vi kunne dra videre med lavrprisekspressen videre til Kristiansand. Bussen var fremme i Kristiansand kl 13. Det var godt å komme frem etter en lang tur.

Vi tok turen innom McDonald’s før vi tok bussen opp til dyreparken. Vi bodde på dyreparken hotell. Utrolig godt å bo så nærme parken. Jeg valgte å prioritere det i år for å sleppe å ta bussen opp og ned til dyreparken. Spesielt siden vi er på show på kvelden den ene dagen.

Siden vi var litt tidlig ute fikk vi sjekke inn litt tidligere, da rommet vårt var klart. Vi slappet av på rommet frem til vi skulle inn i parken.Vi kjøpte oss ettermiddags billett på tirsdag. Den varte fra kl 16-20. Jeg hadde vært litt treg med å kjøpe oss inngangs billetter til parken. Hadde ikke tenkt på at pga korona så var det begrenset antall billetter.

Men den ettermiddags billetten passet egentlig fint på tirsdag når vi kom. Vi kikket litt rundt og vi fikk tatt Nilen, til tross for lang kø.Vi kan ikke dra fra dyreparken uten å ha tatt Nilen. For oss er det obligatorisk. Så da bruker vi glatt litt tid i kø.

Det ble en del kikking rundt resten av tirsdagen. Vi fikk sett på noen av dyrene. Simen ville gjerne se orangutanger. Så vi gikk vi bort dit. Og det var en søt orangutang baby der.Så utrolig skjønn. Smelt. Vi fikk sett en tiger og geopard også.

Så var vi innom Kardemommeby og Kaptein Sabeltanns verden og kutoppen. Det ble mye gåing rundt rett og slett. Sånn at vi hadde vondt i føttene etterpå. Vi var vel rundt over alt. Noe de fleste er som er innom dyreparken. Simen har sett masse på dyrepasserene på Tv 2, så han vil gjerne få med seg en dyre presentasjon siden han er for stor til å bli med på dyrepasser for en dag.

På onsdag den 22 juli hadde han bursdag. Så da startet vi dagen med en god frokost. Så startet vi med å bade i badeland. Og jeg måtte bli med en tur i Haisann selv om jeg syns det er ekkelt med den bratte sklien. Men hva gjør man ikke for barna sine.

I år ble det mye fokus på å ta sklier enn noe annet. Merker godt nå at han begynner å bli stor nå. Er ikke den lille gutten min lenger. Nå har han blitt fjortis. Så jeg fikk utfordret meg på sklier. Men det var gøy. Etter å ha kost oss masse i badeland ble det litt avslapning på rommet før vi tok turen i dyreparken. Måtte ha en ettermiddags billett på onsdagen også.

Når i kom inn i parken tok en tur med båten Grevinnen. Etter det så tenkte vi skulle få med oss dyre presentasjonen om geoparden men det var allerede fullt når vi kom 20 minutter før det begynte. Så vi gikk bort til tigerne for å få med oss den, vi ble sittende og vente  en time bare for å få det med oss. Folk gjorde seg klar lenge før.

Tigeren var ikke så veldig sulten men den dukket opp. Vi fikk tatt noen bilder på nært hold. Så gikk vi for å få noe å spise før vi skulle på Kaptein Sabeltann show kl 19.30. Vi stilte oss i kø kl 19 får å få bra plass. Selv om han begynner å bli stor vil han fortsatt show siden vi har gjort dette hvert år siden han fylte 5 år.

Vi fikk tildelt kl 19.30 siden måtte gjøre om pga av at de kunne ha kun 200 mennesker på forstillingene. Vi var heldig med plassene. Litt kjedelig å få det så tidlig på kvelden, men det ble koselig for det om. Det varte ikke så lenge heller siden de skulle ha flere show i løpet av kvelden.

Det startet inne i Kaptein Sabeltanns verden og så gikk det videre til der båten Grevinnen kommer inn og så avsluttet de showet i Kjuttaviga der showet alltid er. Det var litt nytt i showet, så lurer på om Terje Formo holder på å lage noe nytt i Kaptein Sabeltann.

Det var bra etter forholdene, men det var litt kort. Spesielt siden ble delt opp i tre deler. Men syns de har løst det på en fin måte. Vi var heldig å sitte på første rad og fikk selveste Kaptein Sabeltann på nært hold under en sang. Så for sønnen min var det stas at han kom helt bort til oss og sto der litt mens han sang.

Det var mest sang og litt skuespill. Men alt i alt hadde vi en fin tur. Vi fikk gjennomført tradisjonen våres og det var gøy. Han er innstilt på å gjøre dette neste år også. Jeg gjør dette med han så lenge han ønsker. Jeg syns det er hyggelig at vi kan holde på med dette vært år.

Etter showet gikk vi innom Abra havn og fikk sett oss litt rundt der. Så utrolig flott. Vi skal prøve å få til å sovet der ei natt eller to.

Det ble en tur inn i badeland på torsdag 23 juli før vi dro videre en tur til Larvik. Vi fikk tatt Haisann tre ganger. Vi koset masse i badeland. Vi tok turen innom Sørlandsenteret før vi dro siden vi hadde god tid før bussen gikk. Så godt oppsummert vi kosa oss masse. Skulle gjerne vært der lengre.

Her kommer det et skikkelig bilde ras:

 

 

Litt hverdags og ferierabbel

I hele forrige uke var jeg helt for meg selv. Jeg fikk trenet og slappet godt av.

Sønnen min kom hjem på mandag. Det var godt å se han igjen og få han hjem. Han hadde fått forskudd på bursdags gave. En gaming pc og gaming stol. Så vi satte det sammen på mandag.

Det var ikke bare bare å sette sammen den stolen. Så måtte ta resten på tirsdag. Det var vanskelig å sette ryggen på. Å skru på skruene var hardt og få til. Så det ble mye banning og svarting over den stolen på tirsdag. Gjorde det mens sønnen min var på trening.

Men jeg fikk det til slutt. Til tross for at jeg ville hive stolen ut av vinduet flere ganger. Så håper ikke naboene hørte meg. Sønnen min ble fornøyd og sa at jeg var flink. Han jobber med å bli en kjent youtuber. Så nå blir det en del streaming tid fremover.

Til uken reiser vi til Kristiansand og blir der i et par dager og så går turen innom Larvik noen dager før vi drar tilbake til Haugesund. Gleder meg til å komme bort noen dager. Vi har en fast tradisjon med å dra til Kristiansand hver sommer siden sønnen min har bursdag 22 juli.

Så da drar vi alltid 21 og blir 23 juli. Det blir Kapteinsabeltann show den 22. Dette er noe vi alltids ser frem til. Glad for at vi har laget dette til vår egen lille greie. Vi snakker aldri om å gjøre noe annet på bursdagen hans. Dette har vi gjort siden det året han fylte fem år 🙂

Så det blir et par dager med mye gåing. Så det blir noen dager uten vanlig trening. Men skal benytte meg av dagene frem til vi drar til Kristiansand til å trene som normalt. Så kan ta treningsfri med god samvittighet. Mulig jeg får til et par økter når jeg er i Larvik men det blir ikke på samme nivå.

Gleder meg masse til å dra på tur nå. Vi reiser ikke så mye ellers, så dette blir ekstra kos. Det blir jo ekstra spesielt med Kaptein Sabeltann showet i år siden man kun kan ha 200 personer under showet. Så da har dem satt opp flere show i løpet av kvelden for å få spilt show.

Så syns de har vært kreative for å få dette til. Selv om det blir tidligere på kvelden for å oss enn tidligere, så blir det nok bra. Så for bare gjøre det beste ut av det.

 

Mandag og ny uke

Da var det mandag igjen. Ny uke har startet. Jeg liker mandager. Nå liker jeg hverdagen og rutiner. Før så levde jeg for helgen. Men nå lever jeg for hele uken. Nå som det er sommerferie så blir den skillen mellom helg og vanlige ukedager mer utydelig. Men til vanlig syntes jeg det er helt greit med mandager og ny uke.

Jeg startet uken med trening selvfølgelig. Og mandag setter standaren for uken. I dag ble det denne økten:

21-15-9

  • Toes to bar
  • Power Snatch

Så direkte over til:

9-15-21

  • echo bike
  • overhead squats

Tallene er for antall reps vi skulle ta. begynner først med 21 så over til 15 og så 9. Andre runden begynte vi med 9 og så videre oppover. Mange som er på trening nå. Virker som mange bruker ferien hjemme og trener litt.

Denne uken er jeg helt alene hjemme. Sønnen min er på ferie hos familien i Larvik. Så nå skal jeg trene og kose meg. Jobbe med bloggen og finne en rutine med den. Jeg har vært veldig av og på. Men vil jeg jobbe med å holde det gående og lage en plan for tiden fremover.

Så denne uken skal jeg fokus på bloggen og sosiale medier. Bloggen skal bli jobben min. Veldig greit å kunne være sin egen sjef. Jeg har aldri vært noe god på å planlegge, så har en jobb å gjøre der også. Har du noen tips på å bli bedre på planlegge så kom gjerne med dem.

Hvordan forholder du deg til mandag og nye uke? Lever du for helg eller syns du det er greit med mandag og ny fresh uke?

Koser meg på trening

Etter Corona brøt ut og vi gikk i lock down ble så og si alt stengt, bortsett fra butikker og sykehus. Jeg hadde heldigvis fått trent den dagen treningsenterne ble stengt. Det ble ca 8 uker med hjemmetrening. Jeg ble litt demotivert og tenkte på hvordan det skulle gå med trening hjemme. Jeg så for meg det verste med en gang.

Dagen etter la heldigvis eieren og coach  for CrossFit Verftet ut en treningsøkt vi kunne gjøre hjemme. Jeg fikk tatt den økten. Og det ble lagt ut økter hver dag i åtte uker. Motivasjonen kom seg igjen. Jeg fikk trent så og si hver dag. Ikke alltid ting var på topp men det hjalp å se at de andre gjennomførte øktene og at det ble lagt ut nye økter hele tiden.

Vi var heldig å få låne utstyr av crossfit boxen. Jeg hadde noen manualer på løftet som jeg tørket støv av og fikk brukt flittig. Pluss noen mini bands og pullstang jeg kunne henge i en dørkarm. Her brukte vi sekker fylt med bøker for å få litt ekstra vekt når vi trena. Så det er bare fantasien som setter grenser på hva vi kan bruke som treningsutstyr.

Jeg testet ut økter jeg selv fant på instagram som jeg kunne gjøre hjemme også. Jeg fikk bevist at man kunne gjøre veldig bra økter hjemme også. Dette gjorde at jeg klarte å opprett holde treningen. Vet hvor vanskelig det er å komme tilbake til trening etter langt opphold uten trening. Så ville ikke at det skulle skje. I starten gikk det fint.

Men etter fire uker hjemme og kun hatt kontakt med de som jobbet i butikken og sønnen min hjemme, kjente jeg at jeg holdt på å gå på veggen. Jeg snakket litt med ei venninne på telefon, men det er ikke det samme som å kunne treffes. Savnet å være sosial. Kunne gjøre ting utenfor hjemme. Heldigvis fikk jeg en melding fra ei jeg trener med som lurte på om jeg ville være med ut å jogge.

Det takket jeg ja til. Trengte å komme meg ut å få en treningsøkt ute. Få en avveksling til hjemmetreningen. Vi tok noen løpeturer før Crossfit Verftet åpnet igjen. Det ble et par turer med stolpejakten sammen med ei annen jeg trener med også. Så det var til god hjelp.

Når det ble fast bestemt på at treningssentre ikke før 15 juni ble jeg så skuffet. Jeg slet litt med å skulle fortsette å trene hjemme. Og hadde håpet på tidligere åpning. Men eieren på Crossfit Verftet hadde gode planer på lur og fikk ordnet med utetrening med at vi holdt en meter avstand og kom oss raskt hjem når økten var ferdig. Nok igjen ble det redning i siste liten.

Ble veldig glad for at det ble ordnet med utetrening. Vi har trenet i regnvær, sludd og sol de ukene vi trente ute men vi hadde heldigvis mest pent vær. Hadde aldri trodd at jeg skulle trene ute i øspøs regnvær, men det var vært det bare for å få trent Crossfit igjen.

Etter det setter jeg ekstra pris på treningen i boxen. Og jeg kjenner jeg koser meg ekstra på trening nå, selv om jeg blir veldig sliten noen ganger. Går hjem med en ekstra god følelse. For også høre at andre ser at jeg er blitt i bedre form. Så det er gøy.

Jeg merker veldig fremgang på jogging/løping at jeg er bedre. Nå vet jeg at jeg kan gjøre en bra treningsøkt hjemme hvis jeg trenger å gjøre trening hjemme en annen gang. Jeg merket veldig godt at man presser seg litt ekstra når man trener sammen med noen. Hjemmetrening kan gjøre at man ikke pusher seg så mye som man pleier, men det var vel greit for kroppen å få en annen type trening for en periode.

Jeg digget CrossFit fra dag 1, og digger det mer nå etter corona brøt ut. Det er en variert trenings form som man ikke går lei av. Man blir kjent med nye mennesker. Man møter opp på trening og får treningsplanen servert. Eneste man må gjøre er å gjøre det som står.

 

Vektløfting og kondisjonsøkt

I går dro jeg på vektløfter timen de har på CrossFit Verftet. Var en stund siden jeg hadde fått vært på den så kjente at det var på tide å en vektløfter time igjen. Det ble en endring i timeplanen som gjorde at det ikke har passet for meg å gjøre de timene.  Greit å få øvd litt på teknikk på snatch og clean igjen. Gårsdagens økt så slik ut:

  • Oppvarming Rykk (snatch)
  • Rykk sitt 3×5
  • Rykk emom hvert andre minutt 10 runder
  • Styrkevending (clean) med stopp 2reps x 10 runder
  • Styrkevending + frontsquat 5 runder med 1 styrkevending og 3 frontsquats

I dag ble det en ren kondisjonsøkt. Det var en team økt på to. Vi skulle prøve å ta 12 runder innen 24 minutter. 12 runder delt på to. 6 runder på hver. Den ene hadde hvile mens den andre jobbet. 250 meter roing og en hill run. Beina min var skikkelig seige etter roingen. Så det var tungt å løpe opp bakken etterpå.

Team kameraten min og jeg fikk tatt 5 runder hver. Jeg fikk begynt på den sjette. Så da blir det spennende å se når denne økten kommer igjen en gang i fremtiden om vi rekker å bli ferdig innen 24 minutter. Vi skriver opp resultatene våre sånn at vi kan se på de ved en senere anledning for å se om vi har fremgang.

Sunday funday

I dag ble det en treningsøkt hvor vi fokuserte på det vi selv hadde lyst til. Vi var en god gjeng med damer som møtte opp. Det er den ene coachen som har satt i gang dette. Han setter dette opp og de som har lyst kan komme. Veldig kjekt.

Veldig greit å kunne øve på noe spesifikt. Så jeg øvde på clean and jerk. Det er en olympisk vektløfter øvelse. Det er en øvelse jeg ønsker å bli bedre på og mestre bra. Crossfit er en blanding av forskjellige typer treningsformer. Og øvelsene fra olympsik vektløfting er en del av det.

Har tatt en vektløfter kurs. CrossFit Verftet har vektløfter time en gang i uken. For å være med på de timene trenger man å ha tatt et sånn kurs. Har fått skikkelig sansen for de øvelsene. Det er også en øvelse som heter snatch som også inngår i olympisk vektløfting.

Det jeg liker med CrossFit er at det er så variert. Går ikke lei. Det er aldri de samme øktene to dager på rad. Etter jeg hadde jobbet med clean and jerk så hadde vi en emom (every minute on the minute) på 15 minutter hvor vi valgte oss tre øvelser vi ville gjøre.

Jeg valgte pull ups, push ups og situps. Jobber mot å klare en pull ups uten strikk. Så det er det jeg kommer til å jobbe med fast på søndagene fremover. Viktig å ha et mål å jobbe mot.

Etter vi var ferdig med å trene tok jeg og ei til å satte oss i kaffe kroken og drakk litt kaffe og skravlet litt.

 

Lørdagstrim og hverdagsaktivitet

Fytti katta å varmt det er nå. Vet jeg ikke burde klage. Det er over tredve grader her i dag. Kjenner jeg sliter litt når det blir så varmt. Det har meldt regn senere i dag og i morgen. Det blir deilig. Få renset litt opp i luften.

Siden det har meldt regn så fikk jeg klipt plenen ferdig. Jeg begynte å klippe den på torsdag, mens siden det var så høyt orket jeg ikke å klippe den ferdig. Gresset var så høyt at det begynte å bli flaut. Vi har ikke vært noe flink til å bruke hagen noe særlig i år.

Plenen er ikke så stor men siden det var ganske høyt ble det tungt å klippe det, og siden det ikke er sånn bag til å ta mot gresset på gressklipperen så måtte jeg rake det sammen og kaste det etterpå. Det tar skikkelig på. Jeg bruke en og en halv time i dag.

Satte på apple watch for å registrere det som en treningsøkt. Og fikk faktisk opp pulsen en del. Forbrant ganske mye på den stunden jeg jobbet med plenen. Klart varmen har litt å si. Men må si det er effektivt å klippe plenen også. Jeg er ikke noe flink til å bevege meg noe når jeg har hvile dag fra vanlig trening.

Så tenkte å klippe plenen var en fin aktivitet på hviledagen min. Jeg er ikke noe spesielt god på hverdags aktivitet generelt. Jeg trenger å få opp den siden jeg ikke er i jobb og ikke er så mye i bevegelse utenom vanlig treningsøkter. Blir litt naturlig litt mer om sommeren siden vi drar å bader og sånt.

Trenger å få det inn som en vane. For to uker siden bestemte jeg meg for å gå en tur på lørdag og søndag bare for å ha bevegd meg litt. Blir fort sløv hvis jeg ikke gjør noe som helt for bevegelse. Så skal begynne å få inn litt flere gå turer når jeg har treningsfri.

Er du flink til å få inn hverdagsaktivitet?

Ukens treningsøkter

Det er fredag igjen og helg. Jeg har trent fem ganger denne uken. Jeg skal ha treningsfri i morgen. Det er varmt og det merkes. Svetter ekstra mye for tiden. Skal ikke klage. Godt å ha ordentlig sommer her på vestlandet.

  • Mandagens økt besto av to ganger 7 minutters amrap med pull ups, lunges, push ups og situps.
  • Tirsdagens økt besto av 3 runder med 30 burpees og 30 clean and jerk
  • Onsdagens økt besto av først 1600 meter løping og så over til så mange runder/reps vi klarte før timecap av 50 doubleunders/singleunders, 35 airsquats, 20 toes to bar/knee raises.
  • Torsdag ble det sumo deadlifts. 7×5 reps. Vi skulle starte med 60% av maks rep. Og bygge seg oppover. Jeg endte på 70 kg. Sumo deadlift er ikke noe jeg har gjort før så dette var uvant. Er vant til vanlige markløft.
  • I dag fredag ble det 30-20-10-20-30 av Hang power snatch og wall balls. Vi begynner med 30 reps og så 20 osv. Hadde timecap på 20 minutter.

Ble ikke helt ferdig i dag. I dag var ekstra tungt. Og det er varmt. Det gjør ting litt tyngre. Men det er noen ganger man ikke rekker å bli ferdig. Vi jobber med å bli bedre. Neste gang vi tar denne økten rekker jeg kanskje å bli ferdig med økten før tiden går ut.

Jeg koser meg med trening. Er i tenkeboksen om å utdanne meg som personlig trener og kosrholdsveileder. Vil gjerne hjelpe folk med dette. Trening er så viktig for mange ting. Men det får bli et annet innlegg.

Til søndag skal jeg tilbake til trening. Da har en av coachene satt opp time til at vi kan jobbe med noe vi vil bli bedre på. Jeg vil gjerne klare pull ups uten strikk. Så det er jeg skal øve på til søndagen. Så derfor tar jeg fri i morgen så kroppen får hvile og komme seg litt til hektene igjen.

Etter øktene blir det en kopp kaffe og skravle med de andre medlemmene. Vi har et bra samhold i CrossFit Verftet.

 

Ned i vekt

Jeg begynte på en kostholdsplan fra ei av coach`ne på CrossFit Verftet 13 mai. Jeg har greid å gå ned en del i vekt selv men nå trengte jeg litt hjelp til videre vekt nedgang. Har veid meg på en inbody vekt som måler fett, muskler, vann osv. På 6 uker har jeg gått ned 4 kg. 3,4 kg i rent fett.

Det går ikke supert fort, men det er helt greit. For et varig vekt tap er det viktig at det går i et jevnt tempo. Den oppfølgingen jeg har begynt på går over 8 uker. Etter det blir det på månedlig basis så lenge jeg føler jeg trenger det. Har to uker igjen på den planen jeg har nå.

Jeg har satt meg som mål med å gå ned 6 kg i løpet av de ukene. Og jeg er på god vei. Så krysser finger for at jeg klare de to kiloene i løpet av de to neste ukene. Har trua.

Har fokus på å få i meg karbohydrater tidlig på dagen og fett på kvelden. Og protein jevnt utover dagen. Grunnen til det at jeg ikke er så aktiv på kvelden. Og det merker jeg fungerer fint for meg. Merker magen har godt av det. Har vært litt løs i magen men nå har det normalisert seg.

Jeg føler meg generelt bedre. Sønnen min har bursdag i 22 juli. Da drar vi ned til Kristiansand og er der i et par dager. Og vil føle meg bra til det. Vil trives bedre i badedrakt i år enn det jeg har gjort tidligere år. Vi er innom dyreparken og badeland når vi er der.

Bilde til venstre er fra da jeg startet på CrossFit Verftet i 2018. Det til høyre er fra fredag. Mye har skjedd med kroppen min side jeg begynte. Så kroppen har endret seg en del til tross for at vektreduksjonen ikke har vært stor.Så man skal ikke bare på vekten. Det har jeg selv erfart.

Mye kan skje inne i kroppen som ikke syns på vekten. Man kan gå ned i fett  uten at det vil syns på vekten. Fordi man kan ha gått opp i muskel masse. Det erfarte jeg på forrige veien. Vekten hadde i rigget seg noe særlig men jeg hadde gått ned i fett og opp i muskel masse. Og det er positivt.

Muskler tar mindre plass en fett og det vil gjøre at man blir slankere. Styrke trening former man kroppen. Så ikke bli skuffet hvis du ikke har gått ned vekt. Ting kan ha skjedd. Du kan ha fått mer muskler og mindre fett. Bruk målebånd eller bruk bilder som jeg har gjort her.

Bilder gir meg bedre visuelt bilde av hva som har skjedd med kroppen. Så neste gang du blir litt frustrert eller skuffa for du ikke har gått ned i vekt, lag deg et før og etter bilde og se fremgang på den måten. 🙂